Alla inlägg under april 2010

Av Katarina - 30 april 2010 15:16

En lessen David kom hem och berättade att han tappat sin mobil i skogen där han och hans vänner var och lekte.

Dom hade letat överallt men inte hittat den.

Jag såg en massa pengar fara iväg. Att köpa ny mobil är inte billigt om man redan har ett abonemang.   


Men eftersom jag inte ville ge upp på en gång packade jag in hundarna i bilen och åkte till skogen för att leta lite.

Mina hundar har väl inte uppletande som parad gren men eftersom vi tränat litegran så kunde man ju försöka.

Men även om dom for runt och letade av området bra så hittade vi ingen mobil. Och Tage tyckte det var bättre att bada i kärret än leta mobil.

Så vi kopplade upp hundarna för att gå tillbaka till bilen. Men gissa vem som satte nosen på telefon på vägen tillbaka?  Jo Tage.

Så nu är mamman och sonen glad, och mycket stolta över våran duktiga hund!!


Sen det tråkiga:

Fick just ett medelande om att vi inte kom med på lägre tävlingen den 10/5.

Vi står som 5:e reserv så det måste bli ett stort mannfall om vi ska ha turen att komma med endå..  Skit också.

Med mitt fullspäckade schema i maj var det enda tävlingen jag har kunnat anmäla till. Nu får jag sätta mig och titta igenom tävlingskalendern igen.

Av Katarina - 30 april 2010 11:02

Igår åkte vi till Surahammars BK för att träna och träffa Ulrika och Mercan.

Ett riktigt aprilväder var det med sol och regn om vartannat.

Men med trevligtsällskap spelar det ju ingen roll om man blir lite blöt. Sen har dom en väldigt fin veranda med tak på den klubben.


Träningen blev kanke inte så intensiv som vi hade planerat. Jag körde lite med Tage medans Ulrika fotgraferade oss. Kul att ha lite arbetsbilder också och inte bara "fin"  bilder på pojken.

  


Jag måste ta mig i kragen och träna på massor med olika platser. Måste få in en vana att han inte behöver kolla in hela stället bara för man inte varit där förut om matte vill att vi ska träna. Nyttställe=okoncentrerad


Sen gick det mycket vildare till på planen. Mercan och Doris fick komma ut och "leka lite"  Jösses vilken fart det blev. De två kommer ha jätte roligt när Doris ska bo där om någon vecka.

Tack Ulrika för en trevlig dag och tack för att du tar Doris när vi åker till Turkiet.


        


  

Två nöjda, trödda och blöta Briarder med jätte tungor....

Doris har iallafall fått en ny favorit!!


Av Katarina - 27 april 2010 12:16

  

Hittade den här bilden när jag försökte sortera upp lite bland mina bilder på datorn. Han är vacker min Tage även om frisyren inte alltid är på topp.


Idag har jag hunnit med en hel del tråkiga "måste" saker. Städa, diska, betala räkningar och sorterat tvätt.

Nu känner jag mig nöjd och kan bege mig ut i solen och träna hund.

Det är så mycket hundkurser och jobbkursen + diverse möten att det är svårt att hinna med den vanliga träningen.

Men nu ska jag iallafall upp till klubben och träna.  För att senare ikväll åka dit igen för att gå kurs.

Ha det bra i solen.

Av Katarina - 25 april 2010 21:42

En BIM-hund och en 2:a bästa tik fick jag med mig hem från Västerås idag.   


Inget blir ju sämre för att domaren lovordar hundarna. Jag kan ju inget annat säga att även denna domare har god smak.  Att både Doris och Tage blev slagna av snygga Stella gör ingen förvånad. Hon är värd alla sina vinster.

Men Veronica, jag tar med mig saxen när vi ska vandra med hundarna i sommar   


    


Eftersom utställningen för en gång skull var när hemmifrån var vi hemma skapligt tidigt.

Så eftermidagen tillbringade vi i skogen. Doris fick köra uppletande. Jäklar villken fart hon hade. Tror hon tyckte det var skönt att få sträcka ut ordentligt efter en dag som fin utställningshund.


Tage fick gå ett långt spår ca:700 m som Rickard hade lagt åt honom.

Utan snitslar eller vetskap om hur spåret går var det bara att hoppa på spårtåget (Tage) som visade att övning ger färdighet.  Trots att spåret hade en del svårigheter plockade han med sig alla sju pinnar in, samtidigt som han höll ett väldigt bra/lagom tempo.

Det här känns jätte bra inför våran lägre tävling som nu närmar sig.....


Den här bilden fick jag på mailen ikväll. Även hundar som bor i lägenhet måste ju hålla koll på grannarna.

Härlig bild.  Tack Maria!!

  

Av Katarina - 24 april 2010 14:20

    


Nu har jag två fina välkammade hundar här hemma. Och tur är väl det eftersom vi ska iväg på utställning imorgon igen. Till Västerås ska vi den här gången.

7 briarder är anmälda. Tage, Doris och kusin Dizze åker härifrån Arboga.

Ska bli spännande och se hur det går för fina kusinen på sin offociella juniordebut.


Tage och jag    

      

Av Katarina - 21 april 2010 21:05

Vår flock på promenad i skogen....  

Av Katarina - 18 april 2010 20:37

Veckan som gått har vi kommit igång med kurserna på alvar.

Varsin lydnadskurs till hundarna och en sök kurs till Doris medans Tage ska ägna sig åt viltspår.

Sök är nytt både för mig och Doris. Visst, pojkarna har fått gömma sig i skogen. Hundarna tycker det är jätte kul att leta på dem, och duktiga är dom. Men nu ska vi få lära oss från grunden.

Tage har ju gått viltspår sen han var valp. Ibland med långa uppehåll. Men nu tänkte jag ta tag i saken och för att få tummen ur och anmäla till anlagsprov occh öppna spår så anmälde jag till en kurs.

Med alla de här kurserna blir det rätt fullt i kalendern. Men det är roligt och träningen får en ordentlig kickspark av det. Nu kör vi!!


För er som förfasade er över Doris illdåd med haren häromdagen kan jag berätta att en pepparkaksgubbe har gått samma öde tillmötes idag. Undra varför inte folk tar med sig leksakerna hem. Det är farligt för dem i skogen. Iallafall om Doris har vägarna föbi.


Och finns det inga leksaker att döda så ligger pappan illa till.

    




Av Katarina - 16 april 2010 13:01

Igår åkte pappa Tage, Melker och jag till Kennel Woodlooks för att ännu en gång få gosa med världens undrbarasta valpar.

Tänk att just jag är "farmor" till de finaste valparna som finns   


Jag partisk? Nä skulle inte tro det  *s*


Jag har ju sett lika olika valpkullar och i stortsett alla har jag relativt fort kunnat utse en favorit. Men i den här kullen är det många (nästan alla) som ser ut som jag vill. Hela tiden hittade jag en ny goding men måste jag välja en favvo så blir det givetvis den som är sin far upp i dagen. En kubik med mycket päls, stort brett huvud och en jätte nos. Och sen är ju lillprinsen svart förstås men det får man väl ta ;o)


 


  


Som vanligt är var det svårt att fota valpar. Ingela och jag jobbade hårt för att få till stå bilder på alla 11, De finns att se på hemsidan, på Tages sida under valpar. 


Här kommer lite blandat ögongodis...


            



Ovido - Quiz & Flashcards