Alla inlägg under november 2011

Av Katarina - 22 november 2011 18:34

I går besiktigade jag bilen som gick igenom utan några fel.

Idag var det Tages tur. Han fyller 7 år i mars och då kan det vara bra att låta en veterinär kolla på honom.

Sagt och gjort så beställde jag en hälsokontroll när jag endå skulle dit för att veccinera honom.

En pigg och sund hund i mycket god kontition blev svaret.

Jag passade även på att ta prover på några knölar Tage har. Troligtvis bara vanliga fettknölar men jag vill vara säker på att det inte är något annat mycket värre.

På fredag trodde de att svaren skulle ha kommit. Så det blir några dagar i spänd väntan.

Skönt att få det gjort men han blev rakad över knölarna så de kunde sterilisera huden innan de tog proverna.

Lite synd med tanke på att han är anmäld till Nordisk vinnar utställningen i början på december. Har jag tur syns inte rakningen så mycket att det stör helheten.


Av Katarina - 19 november 2011 20:10

I går förmiddag blev jag lite bekymrad när jag fick syn på Tage.

Han stog blixt stilla, 3cm från tvbänken och stirrade rakt in i den. Helt låst och även om jag petade på honom så brydde han sig inte nämvärt utan var helt fixerad. Var det hederlig vanlig galenskap som hade brytit ut eller var det så illa som en hjärnblödning?

Svaret fick jag som tur var ganska fort. Fram bakom TV bänken kom nämligen tjocka Vera knallande. För er som inte känner till alla figurer här hemme hos oss kan jag berätta att tjocka Vera är en dvärghamster som lyckats smita ur sin bur ett obevakat ögonblick.

Jag fick stänga in hundarna i ett annat rum innan de fick tag på det lilla djuret och när jag väl skulle plocka upp henne var hon borta igen. Men jag hittade henne under soffan. Tur hon är så tam att hon kryper upp i handen själv. Det var bara att bära henne till buren och stänga alla flyktvägar.


Annars har vi haft en bra vecka som toppades i torsdags då Tage tog sitt 3:e 1:a pris i viltspår och fick den efterlänktade titeln SeVCH att lägga till sitt namn. Den killen kan han.

Doris är godkänd i anlagsprovet och vi får se om jag hinner ut och starta henne i öppenklass eller om det får vänta till våren.


Av Katarina - 2 november 2011 19:15

Då har vi varit iväg på viltspårsprov igen.

Tage och Maria´s Dizze tog ju sina första första pris i öppenklass spåren i våras, men inte förens nu är det dags igen.

Doris anmälde jag till anlagsprovet igentligen bara för att vi ändå skulle åka dit. Hon har bara gått tre viltspår tidigare så det kunde väl gå pricis hur som helst. Men hon visade att hon minsann hade anlag. Klart godkänt med beröm fick hon. Tror t.o.m domaren blev lite imponerad. Han sa att hon med lite träning skulle kunna gå mycket längre än bara de tre öppenproven som ger den fina titeln SeVCH. Kul att höra från en inbiten jägare enbart ser jakthundarna som riktiga hundar!!

 


Tage fick ett svårt spår mestadels på berg med vitmossa, vilket vi inte tränat på. Han jobbade på bra och tog sig runt spåret och fram till klöven. Men fick bara ett 2:a pris då han tappade bort sig lite för mycket i en tokvinkel.

Bara att öva lite mer och anmäla igen. Skam den som ger sig!


Dizze klarade av sitt spår bra och fick sitt andra 1:a pris. Grattis Maria!!  Det är ni värda.

Ovido - Quiz & Flashcards