Alla inlägg under november 2009

Av Katarina - 29 november 2009 17:57

Idag blev det aldrig ljust ute. En otäck dimma och duggregna hela dagen.

Pälsarna på hundarna mår inte bra i detta väder. Skitiga, risiga och toviga är vad dom är.  Önskar mig minusgrade och sol, eller bara minisgrader om nu solen ska vara så omöjlig.

Då håller sig hundarna torra och fina i pälsen.


Tage är en katastrof. Tror faktiskt inte hans päls har varit i så dåligt skick någon gång. Det tovar ihop sig totalt nu när han jämt är blöt. När han väl är torr så sitter jag och försöker reda ut elendet.

Och vi som ska på utställning snart. Hoppas lite päls finns kvar då, tror domaren skulle uppskatta det på en pälshund


Men idag efter jobbet så fick han sig ett bad. Vill nämligen inte slita mer i en skitig päls, utan nu vill jag kamma en ren och fin päls. Sen ska han inte få gå ut mer innan minusgraderna och solen kommer....  


Doris har en bättre päls för närvarade, men den är inte på topp den heller.


Borde kanske strunta i den där utställningen, raka hundarna och skaffa ett nytt intresse....

Eller inte.


Får läsa lite i rasstandarden och se om jag kan hitta någon trevligt som:

Ska företrädelsevis ha en päls fullt med tovor, ju mer filttofflor desto bättre!!

Under magen och på benen ska man kunna se spår efter hundens framfart i skog och mark, så som mossa och blåbärsris.......







Av Katarina - 28 november 2009 14:15

Igår åt Doris nästan upp en Cockerspaniel. Iallafall enligt hundens matte.

Vi var i skogen och gick och som vanligt har jag båda hundarna lösa. Dom jagar inte och dom går aldrig speciellt långt ifrån mig + en bra inkallning på hälften av dom   gör att jag tycker att jag får ha dom lösa.


Men nu blev det inte bättre än att vi mötte en människa och hennes hund (som satt fast så fint i en långlina) där vi aldrig brukar träffa på folk annars.

När jag väl fick se vad vi mötte var det bara Tage som kom ihåg vad: Kom hit, betyder.

Doris hade tydligen bestämt sig för att den där lilla lustiga saken ska jag leka med.

Hon for fram och stannade ett par meter framför dom vi mötte och slängde sig ner i lekställning. Cockern gick igång på en gång och tycket att dom vist kunde leka.


Men det tycket inte matten. Jag fårstår att hon säkert blev skit rädd när det kom en stor hårig "sak" farande emot henne och hunden, och att man i sånna lägen inte tänker klart.


Men hur hon fick det till att Doris skulle äta upp cockern förstår jag inte riktigt. Dom lekte så fint. Tage satt där jag satt honom och såg rätt nöjd ut över att slippa "buset.

Jag förstog att det inte var någon mening att försöka prata med människan så jag tog mina hundar och gick därifrån.


Cockern ville bra gärna följa med oss och leka lite till, men matten stog och skrek något om mördarhundar.

Mycket ska man höra innan öronen trillar av.

Trodde i min enflad att alla hundägare mer eller mindre kunde läsa hundarnas kroppspråk. Men tydligen finns det dom som har noll koll på allt...

Stackars hund.


Här kommer några bilder på inevånare från mitt akvarium.

Mördarsniglar kanske?

    


Av Katarina - 25 november 2009 13:54

Nyss hemkommer från skogen där vi varit några timmar. Spår och uppletande stog på schemat men när jag tittade ut i morse ville jag inte alls gå ut. Regn idag igen.  Men det är bara att trotsa vädergudarna, för gjorde man inte det så skulle man inte komma ur sängen överhuvudtaget den här hösten.


Uppletande först så spåren fick ligga till sig. Det här gör jag alldeles för sällan, men både Doris och Tage överaskade idag med att arbeta mycket effektivt och hämta in alla saker som var utlagda. Doris har alltid gjort det här bra. Men Tage har bra gånger och ibland mindra bra.  Men jag tror han blir taggad av att bli lämnad i bilen och se att Doris får jobba. Idag var ju även han kanon bra.

Det är så roligt att stå och se på när hundarna jobbar.


Spåren gick också bra. Doris är ett naturbarn och vet pricis hur man ska bära sig åt. Bara koppla på linan och låta tåget gå.

Tage fick ett långt spår idag. Katarina skulle lägga det åt honom och hon gick bort sig, så det blev bra mycket längre än vad det var tänkt.

Han gjorde några tapp men löste det och hittade tillbaka på rätt väg. Men tyvär gör jag misstaget och "tror" (med spårläggarens goda minne som hjälp) spåret går åt ett annat håll och vill få honom jobba åt det hållet.

På det viset hittar han aldrig slutet.

Jag måste lära mig lite på honom, han kan ju det där bättre en mig. 


Nu ligger dom här blöta, skitiga och nöjda. Bara för mig att laga mat och sen fara till jobbet.


Imorgon vill jag ha SOL.



Av Katarina - 23 november 2009 20:17

En Tage och en Cirkus hund



   

                       En blöt och glad hund



 

Full fart i höstlöven



 



Kom igen farsan det svänger ju!!


 

Att ha hund är roligt, att ha två är dubbelt så roligt.....



    

Speciellt när det är två så här fina hundar man harFlört



Av Katarina - 22 november 2009 19:50

I lördags träffade vi en riktig Cirkus hund!!

Det var Bitte och Tresor de Brie "Cirkus" som var i krokarna och vad kunde passa bättre med en träff uppe vid klubben?  Inte var dag som man träffar SkåneBriarder, men bekantskapen var väldigt trevlig och förhoppningsvis blir det fler träffar, då lite mer söder ut Skrattande

Härligt att se på när en duktig hund och förare tränar. Och duktig är man när man tävlar i elit lydnad.

Jag tränade lite med Tage också men min ork var inte den bästa.


I torsdags tog jag nämligen influensa vaccinet och otroligt nog så fick jag alla biverkningar man känder till. I 1½ dygn var jag däckad med feber, frossa, illamående och yrsel. Om jag blev så sjuk av bara vaccinet, då är jag övertygad om att jag skulle dö om jag fick svin influensan. Tur att jag tog sprutan!!


Av Katarina - 15 november 2009 19:30

Ännu en jobbar helg är över. Snart kan jag börja räkna ner de helger som är kvar att jobba innan det är dags att sätta sig på skolbänken. Känns jätte skönt.


Medans jag har slitit på jobbet har andra fått roa sig med att åka på hundutställning.


I lördags var det en hel hög kändisar i Rättvik. Tages dotter Myra vann juniorklassen med HP, Hilda, valparnas mamma blev BIM,  Ulrikas Merca blev BIR och BIS-3 unghund!! 

Grattis till er alla.


Idag har Maria och Dizzco varit till Örebro. Med sig hem fick han ännu en BIR-valp rosett de stannade inte till finalerna.  GRATTIS till er med!!


Jag har varit jätte avundsjuk på er. Jag vill åka på utställning jag med......

Av Katarina - 12 november 2009 19:47

Idag har Doris och jag varit hos veterinären.

Som tur var visade det sig att jag ännu en gång har åkt i onödan med en fullt frisk hund.

När vi ändå var där passade jag på att ta den första rasbies sprutan på Doris. Så lite nytta var det iallafall med besöket. Och någon måste ju betala lönen till farbror hund docktorn Flört


Jag har även köpt två nya små lampor att fästa i halsbanden på hundarna så dom ska synnas när det är mörkt ute.

har haft liknade förut om höst/vintrarna, men dom här verkar vara toppbra.


Är du ute efter en bra lampa till din hund, så leta efter STUDENTLYSET.  Det är igentligen cykel lyse, men jag tycker det är som gjort för hundar.


  

Av Katarina - 8 november 2009 12:50

Idag har maria och DF DizzcoDog varit på sin första utställning.

Fyra månader gammal slår han till och blir BIR. Vinner över både jämngammla och valpar som är äldre.

Bra jobbat!! En stolt morbror ligger här hemma och är glad över att lillpojken har tagit alla tips till sigSkrattande


morbror  

Ovido - Quiz & Flashcards