Alla inlägg under april 2009

Av Katarina - 28 april 2009 16:46

Trots ledig dag är det full fart här hemma.

Nu packas allt vi äger ner i lådor för att sedan köras iväg till nya lägenheten.

En hel del skit har jag samlat på mig trots att jag bara bott här 1½ år.

Men jag gör en stor utrensning och de första lassen kommer att gå till soptippen. Bättre ha lite saker en för mycket.


Den snygga Tage är inte längre så snygg. Han kör lerinpackning och gytjebad var och varannan dag. Känner man en lite unken doft av dy så vet man att han är i närheten.

Det blir till att bada honom i slutet av veckan igen för till helgen är det utställningsdags igen. Doris ska med få visa upp sig, trots rakade ben.

Såren har blivit torrare och vätskar inte lika mycket längre. Ett av dom ser lite otäckt ut. Men efter att ha rådfrågat veterinären idag när jag var där med Tage (dags för vaccination) så vet jag vad jag ska titta efter, och då är det bara bra och det läker fint.


Tisdag betyder i övrigt att det är kurskväll för mig och Tage. Ska bli skönt att komma hemifrån ett tag nu. Man tröttnar rätt fort på alla kartonger som står här hemma nu.


Av Katarina - 27 april 2009 15:42

Tur att det finns människor som vet hur man får över bilder från kameran till datorn utat att slarva bort dom.

Den här bilden har jag egenhändigt stulit från Kim´s (Tages uppfödare) sida. Hunden är snygg, rosetterna fina och självklart ser matten lika rolig ut som hon brukar...


Av Katarina - 26 april 2009 20:43

Pojken är stilig, inte tal om något annat.

Synd bara att ni inte kan se det, inte ens bilder på snyggingen.

Kameran var med och min kompis Maria tog massor med bra kort. Men efter en hel dag är jag ganska tom i huvudet och när jag skulle föra över alla bilder till datorn så fick jag total hjärnsläpp och raderade alla istället.

Hmm...   Synd på fina bilder på fina pojken. 


Ja, vi var alltså på utställning i Västerås idag.

8 Briarder hade kommit för att deltaga. Tage blev bästa hane och Glittra bästa tik. I BIR/BIM drog äntligen Tage det längsta strået och vann. Vi har flera gånger stått mot Glittra och fått nöja oss med BIM. Inte så konstingt för hon är en jätte fin tik.


Är man på en utställning så nära hemma så måste man ju stanna till gruppfinalen. Och tur var väl det. Efter lång väntan så blir Tage BIG-5 av så där 25-30 hundar i grupp 1. SuperKul!!


Jag träffade även  en tjej som har en Tage Dotter (Ayla) Hon ville gärna se Tage. Hon hade bara goda lov ord att säga om Ayla, både till utseende och mentalt. Jag blir både stolt och glad när jag får höra sådant. Det verkar som om alla barnen är topen bra så här långt.

Ska bli spännande att se dom alla på Briardspecialen i Karlstad i maj


Tack för alla gratulationer i gästboken och tack till alla trevliga och glada människor som var med på utställningen. Det är till stor del ni som gör det så roligt att åka och ställa ut, men givetvis har ju min snygga Tage en stor del i det med......


God Natt på er

Av Katarina - 24 april 2009 16:18

Idag har Doris och jag spenderat förmiddagen i Örebro tillsammans med Doris kusin Valter och hans matte Jeanette. Underbart väder, härliga hundar och gott fika. Kan det bli bättre?


Kusinerna fick ingen möjlighet att leka fritt då jag är lite rädd om Doris sönder tuggade bakdel. (inget som verkar bekymmra fröken själv) Men vi promenerade i Örebros vackra stadspark, satt och mådde gott i solen och fikade i Wadköping.


Vi hittade en gräsmatta som var full av krokus, vad kan vara bättre än att ta lite bilder där? Snygga Valter vet hur man poserar medans Doris bara luktade på blommorna.


Såren ser mycket bättre ut idag och dom vätskar inte alls lika mycket längre. Snart är det bara dom fula gluggarna i pälsen som minner om den otäcka händelsen. Tur att dom unga läker fort. Och turligt nog verkar det som om skadorna bara blev fysiska.

Av Katarina - 23 april 2009 20:49

Idag är Doris lite låg. Ligger mest still när vi är inne och rör sig lite försiktigt när vi är ute. Vilket jag tror att Tage har uppskattar. Han har fått nosa på sina ställen utan att ha en dotter hängandes i öronen.

Men stakars Doris har nog ont idag. Upptäckte två nya "hål" på henne idag. Schäfern fick tydligen ett regält tag och alla tre hörntänderna gick in genom huden. Ja, alla tre, han har nämligen inte fler.

Doris har svårt att låta bli såren så hon har fått på sig ett par långkalsonger som skydd.


Kunde inte låta bli att fotografera henne. Tror inte hon gillade det. Så här kommer en bild på henne som snygg , taget idag i en vitsippsbacke.



Idag är det 11 veckor sedan jag började med viktväktarna.

Efter dagens vägning kan jag konstatera att jag gått ner 7kg!!  Jag kommer i mina gammla byxor. Några kilo till och jag slipper stå i vassen och bada i sommar...

Av Katarina - 22 april 2009 12:51

Eftersom jag jobbar kväll idag hade jag tänkt mig en skön lång förmiddag i skogen med hundarna.

Men det blir inte alltid som man planerar.  Det blev bara en kort rastning. Ett spår åt Tage och ett uppletande till Doris. Sen fick jag snällt åka och sitta i väntrummet hos veterinären......

Det gick så illa att Doris blev biten av min kompis hund. Det har gått bra dom andra gånger vi har träffat honom, men nu retade sig han på något, vem vet vad. Och det slutade med ett sår på insidan av ett baklår.

Det blev rakning, tvättning, pencilin och smärtstillande.

Turligt nog så verkade hon släppa händelsen rätt snabbt. Veterinären gav henne beröm för det goda psyket. Glad och trevlig som hon är, och var inte ett dugg bekymmrad över att det låg flera stor hundar i väntrummet och morrade åt henne trots att hon nyss blivit påhoppad och biten.


Gulle Doris 

   

Oj!

Av Katarina - 21 april 2009 07:46

Vad hände igentligen??

Jag skrev ett ironiskt inlägg om min tik, och vipps så ökar bloggbesökarna med över 50%.

Det visar att folk är intreserade av vad jag gör och tycker. KUL!!

Till er som inte förstog ironin i inlägget vill jag bara säga:

-Jag har inga som helst avelsplaner. Det finns kunniga och kompitenta uppfödare med mångårig erfarenhet som jag helt överlåter den saken till.


Själv anser jag mig fortfarnade som hundnybörjare. Jag har snart haft hund i fyra år. Och har märkt att ju mer jag lär mig desto mindre kan jag.

Jag köpte Tage för att i första hand få en kompis, en familjemedlem. 

Min kompis Eva hade en Golden valp i samma ålder som Tage och där blev jag med på både viltspår och en del utställningar.

Tävlandet i form av lydnad, bruks och utställning tänkte jag väl knappt att jag skulle ängna mig åt, eftersom mina tävlingsnerver är under all kritik.


Men just utställningen har ju gått väldigt bra för Tage och då är det ju roligt. Och att vara snygg när man ser bra ut är ju inte så svårt.

Den andra biten med lydnaden är lite svårare. Jag tycker vi har kommit en bra bit på väg.

Jag lär mig fortfarande nya saker som jag sen försöker lära mina hundar.

Är man sen ensamstående med två barn som har egna intressen och olika träningar så får tävlandet stå tillbaka. För alla som håller på med hundar vet ju att det tar tid att träna dom.  Men vi jobbar på och i planerna finns det faktiskt en och annat tävling inplanerad.


Jag och hundarna trivs ihop och har roligt ihop. Och det tycker jag är viktigast....


Av Katarina - 19 april 2009 18:46



Jag har fått samma fråga flera gånger sen jag fick hem Doris.-Varför en tik??Är inte det självklart? Kan man ha en tik till något annat  än till avel? Nu kan jag ju bli självpruducerande vad som gäller Briarder. Bara att hitta någon bra hane. Sen kan jag leva livets goda dagar, för det gör väl alla uppfödare????


___________________________________________________



Nu är Tage nybadad och fin. Efter badet tog vi en promenad i sol och blåst. Tror aldrig att han torrkat så fort någon gång. Nu är det bara en kammning sen är han redo för ringen igen. Kan säga att det inte blir några fler vilda och skitiga skogspromenader den här veckan. Hundarna får allt leva sitt liv den här veckan som de stads hundar dom faktiskt är.Ett spår eller två lär det ju bli, men det är ju inte den sorts aktiviteter dom blir skitiga av.

Ovido - Quiz & Flashcards