Direktlänk till inlägg 19 april 2011

Årets första utställning

Av Katarina - 19 april 2011 02:45

I söndags var vi till Västerås och provade lyckan i utställningringen igen.

Det gick väl sådär kan man säga. Tage vann championklassen och fick CK men i bästa hane fick han se sig slagen av öppenklss hanen och han slutade som andra bästa hane. Ett resultat jag är nöjd med eftersom han är rätt mycket "ur päls" just nu. Men pälsen växer fort och snart är han som vanligt igen.

Jag har inte bestämt mig för hur hans utställnings år ska se ut än. Har varit lite inne på att inte ställa honom så mycket iår. Dels för att han redan har enormt många fina framgångar i utställningsringen och sen kostar det ju en hel del både i tid och pengar. Men å andra sidan tycker jag ju det är väldigt kul så det får väl bli någon gyllene medelväg.


Doris var också med i Västerås. Hon visades av Amanda som var otroligt duktig (det är hon alltid) men tyvär räckte det inte mer än till ett Good. Domaren gillade inte att hon hade blå nos!!??  Jag tycker det är tråkigt att bli bedömd av domare som tydligt inte har läst rasstandarden, speciellt med tanke på att det inte är en billig hobby man har. Men jag får väl skylla mig själv. Många hade varnat mig för att ställa för den domaren både av en och två anledningar.  Ja, ja nu vet jag.

Desto roligare var det att träffa tages två snygga döttrar och deras mattar. Jag är en mycket stolt "farmor" till Ayla och Sella. Tage kan göra fina valpar han.   


Efter utställningen åkte vi ut i skogen och Tage fick gå ett viltspår som maria hade varit snäll och lagt till oss. Det vara det första för sesongen och det gick skapligt för oss. Bättre för Tage än för mig som tydligen har tappat alla kondition nu i vinter. Vi testade även att skjuta i spåret. Det var inga som helst problem med det så nu får vi börja planera in våra öppen spår, en ny titel skulle ju inmte sitta helt fel :o)




 
 
Siri & de hårete

Siri & de hårete

19 april 2011 08:41

Jeg husker jeg hadde en liten krangel med en belgisk dommer (tror det er samme som skal dømme spesialen nå) for mange år siden da jeg stilte en blå briard. Han likte heller ikke hundens blå nese, men ville ikke helt forstå at en blå briard, som har en lovlig farge enligt standard, genetisk ikke kan ha sort nese. Jeg stilte samme spørsmål til den franske briardklubben ang dette, siden det jo i standarden STOD at snuten skal være sort (uten unntak). Det var vel ved siste revisjon av standarden at dette ble endret. Vi får håpe dommeren på spesialen deres har lest den nye standarden :)

http://www.mezzofortebriard.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katarina - 1 september 2013 17:41


  Idag har Ouzo varit på utställning på Solvalla travbana. Första gången då han inte är ensam valp, men det hindrade inte lill fisen att ta hem ett valp BIR igen. Kritiken kan ni läsa på hemsidan om ni är intreserade.   Jag är gladast över att...

Av Katarina - 12 augusti 2013 11:04

  Jag har varit i Askersund två gånger på utställning. Det regnade lika mycket igår som den gången för några år sedan jag var där. Och jag kan bara konstatera att det inte är roligt att vara på hundutställning i det vädret. Allt blir blött, kallt ...

Av Katarina - 4 augusti 2013 21:02

Idag har Ouzo varit på sin andra utställning. Även det en liten InOff, den här gången i Kolsva. Vet inte om det är spökåldern som har börjat för i rasringen vad det lite läskigt. Folk som satt upp tält och hundar som låg alldeles vid ringsidan och ...

Av Katarina - 10 juli 2013 14:39

  Regnet stod som spön i backen när jag vaknade i morse och jag funderade ett tag på att ligga kvar i sängen istället för att åka på hundutställning. Snål som jag är kunde jag inte låta bli utan Ouzo packades in i bilen och vi for iväg. När vi k...

Av Katarina - 28 juni 2013 20:22

Tänk så kul det är att ha en valp!! Ouzo har varit hos oss i fem veckor nu och jag är så nöjd med vad jag fått för hund. Lättsammare hund får man leta efter. Han till och med sover länge på morgonen   :o)   Eftersom han är anmäld till en valp...

Ovido - Quiz & Flashcards