Alla inlägg den 20 september 2012

Av Katarina - 20 september 2012 10:18

 


Tyvär visade det sig att Doris inte var dräktig. Veterinären letade och letade men hittade inte en enda valp i magen på Doris. Tråkigt och förvånande då jag verkligen trodde han var dräktig. Men som min kloka vän säger så finns det säkert en anledning till detta också.

OCH jag slipper lämna bort henne i 10 veckor utan nu får hon vara hemma i soffan hos oss istället. Vi kommer inte göra något mer försök att para henne.


Dagen efter (i tisdags) var det Tages tur att träffa veterinären igen. På reDog i Västerås trodde man ju att felet satt i knä på honom och vi blev skickad till Karlstad för att få träffa ett par skickliga veterinärer där som skulle kunna ge oss en diagnos.

Efter att ha lämnat in Tage på morgonen tillbringade jag och Janne hela dagen i Karlstad i väntan på att telefon skulle ringa och att Tage skulle vara klar för avhämtning.

Efter 6 timmar och en mycket grundlig undersökning av två veterinärer kom de fram till att det inte är fel på knä utan Tage har något som heter Spondylos,  läs mer här om ni vill http://www.svlk.se/Bilder/halsa/spondylos.pdf


Vad jag förstår så kan de flesta hundar leva ett bra liv med spondylosen om det får rätt träning och rehab. Men vissa saker ska man försöka undvika så långt det går. Så någon mer bruks eller lydnadstävling kommer det inte bli, då hopp och kryp är väldigt påfrestande för Tages drabbade kotor.

Det vi ska göra nu är att åka tillbaka till ReDog så Stefan får hjälpa oss med de behandlingar Tage behöver och att fixa en träningsplan åt honom.


Även om det inte var den diagnog jag hade hoppats på så är jag glad att felet har hittats och att jag vet vad jag kan och inte kan göra med Tage. Huvudsaken är ju att han mår bra och inte ont.


     

Ovido - Quiz & Flashcards